Representational boleh dijelaskan sebagai melakonkan semula. Stanislavsky cuba mengimitasi
realiti dengan mempersembahkannya di atas pentas teater. Oleh itu pelakon perlu
menganggap bahawa mereka hidup sebagai watak yang dilakonkan (living apart).
Apabila menyedari bahawa terdapat ruang pemisah antara fizikal dan emosi
pelakon, Stanislavsky membawa sistem lakonannya sendiri, iaitu Method of Physical Action. Stanislavsky percaya bahawa beberapa
siri pergerakan fizikal yang disusun dengan baik mampu membawa emosi yang
diingini. Emosi tidak boleh dibawa secara langsung apabila seseorang pelakon
memerlukannya. Namun, ia boleh dibawa secara tidak langsung menggunakan teknik.
Antara kaedah yang digunakan dalam Method
of Physical Action ialah Truth, Belief and the ‘Magic If’ dan Imagination.
a)
Truth,
Belief and the ‘Magic If’
Perkara
paling penting bagi seseorang pelakon adalah bagaimana membawa sebuah realiti
ke atas pentas. Lakonan itu perlu menyamai keadaan realiti secara natural.
Stanislavsky mengatakan bahawa kebenaran di atas pentas adalah berbeza daripada
kebenaran di alam realiti. Masalah yang berlaku dalam membawa cerminan realiti
kepada penonton ialah pelakon tidak mempercayai kebenaran yang berlaku di atas
pentas. Mereka masih merasakan bahawa watak yang dipegang adalah watak ciptaan
yang perlu mereka lakonkan. Justeru, Stanislavky memperkenalkan ‘magic if’. Ia merupakan satu teknik yang memberi
para pelakon anggapan ‘bagaimana jika saya ditempat watak ini’. Sebagai contoh,
watak seorang ibu yang kehilangan anaknya. Pelakon perlu meletakkan diri mereka
dalam watak itu dengan persoalan, ‘apa yang akan saya rasa’, ‘apa yang akan
saya lakukan’, atau ‘bagaimana reaksi saya’. Perkara ini membantu pelakon
tenggelam dalam watak yang dipegang dan mampu membuat penonton percaya bahawa
pelakon itu bukan berlakon, tetapi merupakan watak sebenar. Bagi Stanislavsky,
jika seseorang itu mampu memancing kepercayaan penonton, mereka telah mencapai
‘scenic truth’. ‘Scenic
truth’ terhasil daripada
rekaan imaginasi dan seni.
b)
Imaginasi
Stanislavsky
berpendapat bahawa seorang pelakon perlu kaya dengan imaginasi. Semakin galak
imaginasi seorang pelakon, semakin banyak pilihan yang boleh dibuat dalam
konteks objektif, aksi fizikal, dan pembinaan ruang yang mencakupi keliling
watak. Stanislavsky menulis:
“There
is no such thing as actuality on the stage. Art is a product of the
imagination, as the work of a dramatist should be. The aim of the actor should
be to use his technique to turn the play into a theatrical reality. In this
process imagination plays by far the greatest part.”
Para
pelakon perlu bermain dengan imaginasi untuk menyampaikan subteks cerita. Oleh
itu, jika pelakon mempunyai imaginasi yang luas, mereka mampu mempersembahkan
penyampaian itu dengan lebih dramatik dan menarik.
0 comments:
Post a Comment