Ternyata
melakukan persembahan Mak Yong bukanlah sesuatu yang mudah. Apa yang menarik
mengenai persembahan ini adalah penggunaan improvisasi. Pada awalnya, kami
diberi skrip Anak Raja Gondang. Kami mula menghafal dan memahami skrip yang
diberi. Masalah timbul apabila skrip itu sukar difahami oleh para pelakon
kerana ia menggunakan bahasa Kelantan. Keadaan ini menyukarkan lagi proses
penghafalan kerana terdapat banyak perkataan yang baru petama kali dijumpai.
Kemudiannya, kami diberitahu bahawa skrip itu hanya bertindak sebagai
pembimbing jalan cerita. Jadi kami hanya perlu memahaminya dan menyampaikan
lakonan mengikut cara kami sendiri. Dialog-dialog yang terdapat di dalam skrip
boleh diimprovisasi mengikut keselesaan para pelakon. Namun, para pelakon mesti
menyedari ruang lakonan yang dimainkan agar jalan cerita tidak lari daripada
asalnya.Terdapat beberapa faktor yang membolehkan para pelakon memperkayakan
improvisasi dalam lakonan, iaitu pengamatan, daya sensitif, daya imaginasi,
daya konsentrasi dan kepetahan.
a) Pengamatan
“....mengamati
manusia, menentukan sifatnya-sifatnya,tingkah lakunya dan cara-cara manusia
bertindak aksi terhadap situasi yang berbagai. Pengamatan yang teliti akan
memperkayakan perbendaharaan pelakon dengan kepelbagaian ciri yang terdapat
pada manusia.”
(Abdul
Samat Salleh, 2005)
Dalam
konteks lakonan Mak Yong, pengamatan watak-watak seperti Raja, Permaisuri,
Puteri, Inang dan Awang pengasuh membantu pelakon untuk menyampaikan
watak-watak mereka dengan lebih jelas. Sebagai contoh, watak Awang pengasuh
atau peran merupakan watak lucu dan clumsy. Apabila pelakon yang memegang watak
ini mengamati wataknya, mereka akan tenggelam ke dalam watak. Keadaan ini
membantu pelakon bermain dengan wataknya tanpa mengambil kira sifat realiti
mereka. Walaupun watak peran tidak ada dalam realiti, pengamatan boleh
dilakukan dengan menonton siri-siri lakonan watak ini dalam
persembahan-persembahan Mak Yong yang lalu. Selain itu, pengamatan melalui
pembacaan juga membantu pelakon menyelusuri watak-watak yang dibawanya.
Pengamatan yang dilakukan membantu pelakon memperkayakan improvisasi dalam
penyampaian dan persembahan bisnes, pergerakan dan dialog.
b) Daya Sensitiviti
Improvisasi
memerlukan daya sensitiviti yang tinggi. Improvisasi ialah lakonan yang
menghasilkan lakonan dan aksi secara spontan. Oleh itu, para pelakon perlu peka
akan setiap perkara yang berlaku disekeliling mereka. Mereka perlu respon
terhadap sebarang gerakan improvisasi yang dilakukan oleh rakan lakon atau
perkara luar jangka yang berlaku semasa persembahan. Dalam Mak Yong, tiada
skrip tetap dilontar. Dialog dan aksi akan sentiasa berubah-ubah setiap kali
latihan. Pelakon akan cuba bertindak balas dengan pergerakan improvisasi yang
dilakukan oleh rakan lakon. Sebagai contoh, babak peran dengan Tengku.
Pergerakan peran adalah tidak dijangka dan tidak boleh diplan. Ia berlaku pada waktu mereka
sedang berlakon secara spontan. Oleh itu,Tengku akan menjawab persoalan atau
respon terhadap segala pergerakan yang dilakukan oleh peran. Di sini ketinggian
darjah sensitiviti diperlukan agar lakonan yang dilakukan disambut oleh rakan
lain. Jika tidak, babak itu akan menjadi kosong dan idea lakonan tidak dapat
disampaikan dengan baik.
c) Daya Imaginasi
Menurut
Schreck (1970), imaginasi merupakan fakulti yang membawa pelakon melampaui
dunia terkini kepada dunia pura-percaya. Cara terbaik untuk tenggelam dalam
dunia lakonan ialah dengan membayangkannya. Dengan cara ini pelakon akan
melihat dunia ilusi yang dimainkan. Mak Yong Anak Raja Gondang merupakan
sebuah cerita ilusi yang tidak diketahui bayangan kehidupan mereka. Oleh itu
para pelakon perlu membayangkan dunia itu. Pelakon perlu membayangkan suasana
istana, taman dan kampung yang terdapat dalam penceritaan itu. Mereka juga
perlu membayangkan watak mereka sebagai puteri atau watak-watak sebenar yang
ada dalam cerita. Keadaan ini membantu pelakon mengimprovisasikan lakonan
mereka dengan lebih rancak dan menyeronokkan. Mereka seolah-olah manusia
sebenar dalam cerita yang dipersembahkan. Perkara yang paling penting adalah
mereka mampu meyakinkan penonton bahawa mereka adalah watak sebenar dalam
lakonan itu.
d) Daya konsentrasi
Menurut
Schrek (1970), daya konsentrasi bermakna membebaskan minda daripada
perkara-perkara yang tidak relevan dan meresap ke dalam pemikiran dan perlakuan
yang diperlukan cerita ketika itu. Pelakon perlu fokus dalam lakonannya dan
keseluruhan aspek persembahan seperti dialog, rakan lakon dan pergerakan. Ia
adalah sangat penting kerana ia akan mempengaruhi keyakinan pelakon dan
penonton. Sebagai contoh, watak peran. Bukan mudah untuk melakonkan watak ini.
Pelakon perlu menjadi seorang yang lucu dan clumsy. Bagi pelakon yang tidak
berperwatakan seperti ini, ianya agak sukar. Bukan semua orang mampu membuat
lawak yang boleh diterima sebagai komedi oleh orang lain. Jadi, semasa
melakonkan watak peran, pelakon perlu menghilangkan sifat malu. Walaupun lawak
yang cuba dipersembahkan tidak diterima dengan baik, pelakon mesti meneruskan
lakonan hingga ke akhir. Mainan perasaan seperti “malunya”, “betul ke tidak aku
buat ni”, “nak buat ke tidak”, tidak perlu diambil peduli kerana ia akan
menurunkan energy dan membuatkan pelakon hilang fokus.
e) Kepetahan
Menurut
Abdul Samat Salleh (2005),
“Pelakon
harus cepat bertindak mengeluarkan kata-kata yang bertepatan dengan adegan,
babak atau cerita pada saat-saat harian atau bahasa tetapi bahasa-bahasa istana
yang berpuitis.”
Mengeluarkan
dialog secara spontan adalah sangat penting untuk memastikan setiap babak
lakonan tidak kosong dan sentiasa “bersambut”. Apabila seorang pelakon
mengeluarkan kata-kata, rakan lakon yang lain perlu menyambut kata-kata itu
dengan cepat agar tidak terwujud ruang kosong dalam permainan. Pelakon perlu
menyambut kata-kata teman lakonnya tanpa perlu berfikir panjang. Dialog ini
terhasil secara spontan. Daripada awal persembahan, Mak Yong tidak sunyi
daripada dialog. Setiap pelakon perlu memainkan perananya menyambung kata-kata
rakan lakon yang lain.
0 comments:
Post a Comment