Kuritz
1983 mendefinisikan improvisasi sebagai aksi-aksi mainan yang dicipta melalui
penganalisisan secara imiginatif dan dicipta berdasarkan keadaan-keadaan ketika
itu. Hal ini bermakna para pelakon bermain dengan situasi dan watak yang
dipegang dengan menggunakan imaginasi mereka sendiri. Mereka tidak memerlukan
arahan atau dialog yang ada di dalam skrip. Segala percakapan dan aksi dicipta
sendiri dengan penambahbaikan yang dilihat mampu menjadikan lakonan atau
persembahan lebih menarik. Aksi dan dialog dicipta secara spontan dengan
mengambil kira lingkungan watak dan ruangan (given circumstances) sesebuah lakonan. Menurut Cohen (1984) pula,
improvisasi ialah mempertajamkan watak dan perwatakan. Para pelakon
mengimprovisasikan watak mereka tanpa terlalu bergantung pada skrip dan arahan
pergerakan yang ada di dalammnya. Improvisasi disifatkan sebagai
latihan-latihan pelakon untuk mencipta
pertalian watak tanpa mempedulikan perkembangan watak yang ditulis di
dalam skrip.
Bagi para
pelakon, improvisasi dalam teater berperanan memperkembangkan lakonan dengan
menggunakan imaginasi yang terangsang. Manakala bagi pengarah pula, improvisasi
membebaskan pelakon daripada 100% menggunakan skrip. Dengan itu, para pelakon
dapat memperoleh pengertian yang subur dan bertenaga. Penggunaan improvisasi
membantu pelakon menerokai watak yang dimainkan dalam sesuatu persembahan
lakonan. Hal ini akan membawa pelakon tenggelam dalam wataknya sekaligus
menghasilkan sebuah persembahan yang natural dan tidak kekok. Pelakon hanya
perlu memahami situasi dan watak yang dipegang. Mereka tidak perlu menghafal
dialog dan bisnes yang digariskan dalam skrip. Apabila memahami skrip, para
pelakon boleh menerokai corak lakonannya sendiri mengikut imaginasi yang tercipta.
Improvisasi adalah lakonan yang menghasilkan aksi dan dialog spontan. Jadi para
pelakon mesti sentiasa bersedia untuk respon kepada sebarang pergerakan atau
percakapan rakan lakonnya.
Improvisasi
turut membantu para pelakon untuk menutup (cover)
kesalahan diri sendiri dan rakan lakon mereka. Apabila terdapat kesalahan
yang tidak disengajakan semasa persembahan, para pelakon boleh membetulkannya
dengan mencipta dialog atau aksi spontan. Kecerdasan dan kemahiran pelakon
dalam improvisasi menjadi faktor kejayaan atau sebaliknya kepada sesebuah
pementasan teater.
0 comments:
Post a Comment